۱۳۸۹/۰۶/۱۵

قطعه ای زیبا از ملاباسم در مدح چهارده معصوم

مدتها بود دنبال این مداحی بودم. یه بار تلوزیون اونو پخش کرده بود. خواستم اونو ضبط کنم اما تا بخودم جنبیدم رسید به آخرا.
خلاصه از قسمت «من علی الهادی ...» موفق شدم ضبط کنم.
امروز داشتم بهش گوش میکردم که تصمیم گرفتم کاملش رو از تو اینترنت پیدا کنم. گشتم و گشتم و گشتم تا خلاصه پیدا کردم. اسم این مداحی به «رب الجلاله» معروفه.
حالا لینکشو میزارم شما هم گوش کنید خیلی خیلی قشنگه. اگر مضمونش رو هم متوجه بشید که فوق العاده است.

از اینجا به صورت آنلاین گوش کنید

متن شعر رو هم میتونید اینجا ببینید.

۱۰ نظر:

ناشناس گفت...

سلام.براتون یه پیشنهاد داشتم.خیلی خوب میشه اگه یه بخشی تحت عنوان معرفی کتاب داشته باشید و توی اون کتابایی که خوندین و به نظرتون مفیده رو معرفی کنید.چون به نظرم میرسه حتی بعضی از فرهیخته ترین دانشجوهای ما خیلی از چاپ و نشر کتابای خوب و جدید و یا حتی کتابای قدیمی خوب مطلع نیستند.آدمی مثل شما که از اطلاعات به این خوبی برخورداره معلومه خیلی اهل مطالعه و کتابه پس میتونه یه معرفی کننده خوب کتاب هم باشه ؛ اینم یه جور یاری رسوندن به خدا و دینشه.البته اگه مایل باشید منم میتونم لیستس از کتابای مفید که خوندم(نوش جان کردم)براتون بفرستم .
موفق باشید و منتظر پاسخ شما و نظرتون درباره پیشنهاد هستم

محمد مهدی معنوی گفت...

سلام به ناشناس گرامی!
همانطور که میدونید من خیلی سعی نمیکنم کلیشه ای بنویسم نه در مطالب و نه در ادبیات بکار رفته در متن وبلاگ. لذا داشتن بخش مجزا برای معرفی کتاب شاید خیلی خوب نباشه، اما در جاهای مختلف وبلاگ مثل زمانی که به نمایشگاه کتاب رفته بودم و یا کتاب الکترونیکی مناسبی در اینترنت دیده بودم در همین وبلاگ معرفی کردم و اساسا معرفی کتاب های جالب و مفید (البته به صورت غیر کلیشه ای) رو میپسندم.
ضمنا خوشحال میشم که با کتاب هایی که شما مطالعه کردید (نوش جان فرمودید!!) هم آشنا بشم.

ناشناس گفت...

سلام مجدد
منظور من هم کلیشه ای نوشتن یا داشتن یه بخش مجزا نیست.اگه قبول زحمت بفرمایید و کتابهایی که خوندین(نوش جان کردید)و احتمالاً خیلی دلتون می خواسته یکی دیگه هم اونو بخونه و استفاده کنه رو تو یکی از پستای بعدیتون معرفی کنید ممنون میشم .البته این اتفاق میتونه هرچند وقت یکبار بیفته.منم لیست یه سری کتاب رو آماده میکنم و انشائ الله براتون میذارم

ناشناس گفت...

با سلام . از اونجایی که " المومن اذا عهد وفی " و از طرفی منم قول داده بودم لیستی از کتابهایی که خوندم و خوشم اومده رو به شما هم معرفی کنم و و از طرفی چون فرموده بودید اگه این کار رو بکنم خوشحال میشید و لذا از باب ادخال السرور فی قلوب المومنین دوباره مزاحمتون شدم .اما چند نکته : 1- برای اینکه متهم نشم به اینکه کتابای کلیشه معرفی میکنم خیلی از کتابها رو فاکتور گرفتم.2- خیلی دوست دارم منظورتون رو از "کلیشه ای بودن برخی کتابها" بدونم .خیلی خوشحال میشم یه ایضاح مفهومی بفرمایید و از باب نمونه کتابی رو مثال بزنید.3- ممکنه برخی از کتابهایی که معرفی می کنم خودتون خونده باشید ،از این بابت قبلاً عذر می خوام و امیدوارم که اونایی که نخوندید اگه تهیه کردید و خوندید و اقعاً نوش جانتون بشه.4-همچنان منتظر معرفی کتاب از طرف شما هستم.از اونجایی که کتاب باغ و بوستان دانشمندانه (شما رو عرض می کنم نه خودم رو!)واقعاً دوست دارم بدونم آدمی مثل شما (یه مهندس نسبتاً فقیه یا برعکس) اگه قرار باشه اوقات فراغتش رو با مطالعه پرکنه سراغ چه کتابایی میره .اما کتابها :
بی خوابی عمیق ، شعر اثر محمدمهدی سیار نشر سوره مهر (شعرهای یه شاعر رند و جوان و باهوش و دردمند)
با کاروان نیزه ، ترکیب بند عاشورایی علیرضا قزوه(گودال قتلگاه پر از عطر سیب بود ، تنهاتر از مسیح کسی بر صلیب بود)
ظهور، رمان زندگی شهید حاج یونس زنگی آبادی که بسیار خواندنی و در عین حال باور نکردنی است
کشتی پهلو گرفته ، زندگی حضرت زهرا (س) به قلم سید مهدی شجاعی
مطلع عشق ،مجوعه سخنان رهبری که در مراسم خطبه های عقد جاری شده توسط ایشان برای زوج های جوان ایراد شده که خیلی دلنشین و مجمل و در عین حال کامله و برای همه جوونا مفیده ؛ خواه مجرد خواه متأهل
اربعین حدیث ، حضرت امام (به نظر من ، مهارت واقعی زندگی اخلاقه، بنابراین خیلی دوست دارم خودم و بقیه جوانان تا جوون هستیم رو این مسئله متمرکز بشیم .احادیث اخلاقی چهل حدیث امام به نظر من دوا هستند نه نسخه و به همین خاطر خیلی این کتاب رو دوست دارم.{این توضیحات برای فرار از برچسب کلیشه ای بودن داده شد!})
نشت نشا ،رضا امیر خانی ، جستاری پیرامون فرار مغزها
مبانی توسعه و تمدن غرب ، شهید آوینی
خدا خانه دارد ، فاطمه شهیدی ، نشر معارف
و آنگاه مرد حکیم گفت ، ترجمه بسیار شیوای نامه 31 نهج البلاغه (نامه حضرت به فرزندشان امام حسن مجتبی علیه السلام)، فاطمه شهیدی
دانشجو باید سیب زمینی نباشد ، کتابی از مجموعه کتابهای دانشجویی نشر معارف شامل سخنان رهبری و مطالبات ایشان از دانشجویان
عشق هرگز کافی نیست ، پیرامون ارتباطات زوجین و راهکارهای عملی برای حل تعارضات نوشته : آرون تی بک ترجمه مهدی قراچه داغی
مردی در تبعید ابدی ، رمان زندگی جناب صدرالمتالهین ، ملاصدرای شیرازی
کیمیای محبت، یادنامه محمد علی نکوگویان معروف به رجبعلی خیاط ، نوشته : ری شهری
مطلع مهر ، یه کتاب جامع و در عین حال کاربردی درباره انتخاب همسر و ....اثر دکتر بانکی پور فرد
آنگاه هدایت شدم ، سید محمد تیجانی تونسی ، کتابی جالب درباره چگونگی شیعه شدن یک سنی
مراحل اخلاق در قرآن ،اثر آیت الله جوادی آملی
پاسیاد پسر خاک ، زندگی نامه سید آزادگان آقای علی اکبر ابوترابی و خاطرات ایشان در دوران اسارت ، نشر سوره مهر {زندگی نامه آقای ابوترابی روبه توصیه آقای پناهیان مطالعه کردم و خیلی از این کار راضیم}
دا، خاطرات سیده زهرا حسینی از روزهای آغازین جنگ و دفاع مردم خرمشهر{به دور از همه تبلیغات و کلیشه ها توصیه میکنم اگه نخوندین حتماً بخونیدش }
خاکهای نرم کوشک ، زندگی و خاطرات شهید عبدالحسین برونسی ، اثر سعید عاکف
خدا بود و دیگر هیچ نبود ، اثر شهید چمران
صراط ، اثر علی صفایی (عین .صاد)
ظهور و سقوط پهلوی ، خاطرات ارتشبد حسین فردوست

محمد مهدی معنوی گفت...

و علیکم السلام
متن شما (ناشناس بالا) رو که میخوندم تو هر جمله ای یاد چیزهایی افتادم که اونها رو مینویسم (البته بعضیهاش بیشتر شوخیه ولی اونی هست که به ذهنم رسید):

1-«المومن اذا ..» «الدخال السرور ...»: ماشاالله این ناشناس مبتنی بر ابواب کتاب مستطاب «الکافی» صحبت میکنند.

2-منظورم کتابهای کلیشه ای نبود. منظورم نوشتن کلیشه ای بود. یعنی مثلا بیام فلان کتاب از شهید مطهری رو معرفی کنم چون بنا دارم حتما یه چیزی رو بنویسم و یه کتابی رو معرفی کنم و ...

3-من که دانشمند نیستم ولی دانشمندان رو دوست دارم (خنده)

4-بی خوابی عمیق، با کاروان نیزه، ... :ظاهرا ناشناس به شعر علاقه منده)

5-کشتی پهلو گرفته: کتابی که از بچگی تو کتابخونه منزل ما بود و یاد خاطرات بچگی میافتم.

6-مطلع عشق: خصوصا صحبت های آقا در مورد مهریه رو خیلی خیلی دوست دارم! (خنده)

7-رضا امیر خانی: قلمشو دوست دارم.

8-عشق هرگز کافی نیست: واقعا. معتقدم آدم باید قبل از ازدواج طرفشو دوست داشته باشه و بعد از ازدواج عاشق بشه (البته اگر همه چیز بعد از ازدواج خوب پیش رفت (خنده))

9-مطلع مهر: این بانکی پور هم با فروش کتابهای ازدواجش فکر کنم حسابی پولدار شد.

10-آنگاه هدایت شدم: کتابی که یادمه وقتی میخوندم حاضر بودم ناهار نخورم ولی اونو تا آخر ادامه بدم. اینقدر برام حذاب بود.

11-دا: قیمتش خیلی گرونه توصیه میکنم قرض کنید تا بخرید ولی قشنگه. خودم حوصله نکردم بخونم ولی چند نفر که جلوی خودم میخوندن ازشون خواستم برام تعریف کنن. تعداد دفعات چاپش فوق العادست.

12-علی صفایی: روزی که فهمیدم از دنیا رفته خیلی تعجب کردم. آخه تا دیروزش مقالاتشو میخوندم.

نوش جونتون. مزه بعضی هاشو قبلا چشیدم. فوق العادست. چون شما خولسبید منم چندتا معرفی میکنم. انشاء الله

ناشناس گفت...

سلام آقای معنوی
منم متن شما رو که می خوندم یه چیزایی به ذهنم رسید که دیدم بد نیسست مطرح کنم :
1-کتاب اصول کافی رو خیلی دوست دارم .تو باب عقل و جهلش یه کار پژوهشی کردم ، هر حدیثی که می خوندم احساس می کردم پای منبرامام معصوم (ع)هستم و سر تا پا باید گوش بشم.
2-این ناشناس (!)شعر رو هم ظاهراً نه ، واقعاً دوست داره ، به خصوص اگه شاعر از یه بهره هوشی بالا برخوردار باشه و با رندی و در عین اجمال یه مفهوم بلند رو مورد اشاره قرار بده.
3- از اینکه صحبتای آقا در مورد مهریه رو دوست دارید معلوم میشه هنوز مجردید ،پس خوبه سری به کتب حدیثیمون در باب فضیلت ازدواج و... بزنید والبته خوندن اون دو تا کتابی که در باب ازدواج بود هم توصیه میکنم(لبخند)
4- همچنان منتظر معرفی کتاب از طرف شما هستم

محمد مهدی معنوی گفت...

در آن زمان که ما را وقت خوش بود، من هم یه کار مطالعاتی در مورد جایگاه «عقل» در معارف دینی انجام داده بودم ولی مدون نکردم.
شما اگه کار پژوهشی در این زمینه داشتید برام ایمیل کنید، استفاده می کنم.
mahdi.manavi@gmail.com

ناشناس گفت...

سلام .لینکی که گذاشته بودید دنبال کردم قشنگ بود. راستی پیشنهاد معرفی کتاب هم جالبه.اما یه سوال : بقیه هم میتونن از طریق ایمیلی که دادید با شما در ارتباط باشن؟

محمد مهدی معنوی گفت...

سلام
بله این ایمیل در پروفایل من هم هست و همه میتونند استفاده کنند.

سرباز كوچولو گفت...

شعر زيبا و با محتوايي بود!