۱۳۸۹/۰۴/۰۳

«صدقه»، باب خیری که باید از نو شناخت

اینقدر این موضوع شب قدر طولانی شد که دچار تنبلی شدم گاهی که موضوع خاصی به نظرم میرسید میگفتم بذار اونو کامل کنم بعد مطالب جدید، اما دیدم نه اینجوری هیچ چیزی نخواهم نوشت. تصمیم گرفتم پرده آخر از شب آخر که متنش هم آماده بود را بذارم برای یه فرصت دیگه انشاء الله.
امروز موضوع «صدقه» ذهنم رو مشغول کرده بود. من معتقدم حقایق دین و به عبارت خاص تر، سنت های الهی رو هنوز نشناخته ایم. از نماز بگیرید تا واجبات مالی (زکات) و روزه و صدقه و صله رحم و .... حقایق عالم منحصر در قوانین نیوتن و امثال اون نیست. نماز و روزه و صدقه هم یکی از اونهاست. اینها حقایقی هستند که خیلی کارها انجام میدن که اگر کاری از مثلا نماز بر نمی آمد خداوند نمی فرمود:
«استعینوا بالصبر و الصلاه»
از صبر و نماز کمک بخواهید.
پس معلوم است از نماز خیلی کارها بر می آید اما افسوس از کمی معرفت ما ....
امروز موضوع صدقه ذهنم را مشغول کرده بود. روایات را که در ذهنم مرور میکردم شگفت زده میشدم. به کتاب شریف کافی مراجعه کردم تا روایات باب صدقه رو ببینم.
در اثرات صدقه در روایات روی دو عنوان تاکید شده:
1-موجب استنزال و افزایش رزق:
این روایت مشهور است که «استنزلوا الرزق بالصدقه» یعنی با دادن صدقه طلب رزق کنید. خیلی عجیبه. حتی توصیه شده اگر کسی دچار گرفتاری و تنگی شده در هر حدی که توانایی داره صدقه بده خودش موجب گشایش میشه. شاید اینکه پیامبر ص به آن جوان بی پول فرمود برو ازدواج کن تا وضعت خوب بشه بی ارتباط با این موضوع نباشه. به هر حال نفقه زن و فرزند هم یه جورایی مثل اعانه و کمک میمونه. وقتی شما به غیر خودتون به زن و فرزند هم فکر میکنید و در فکر رزق انها هستید، این خودش موجب انزال رحمت میشه.

2-دفع بلا:
این اثر بیشتر ذهنم را مشغول کرده بود. دفع بلا با صدقه، دفع مرگ سوء با صدقه و مانند اینها.
یکی از سنت های الهی اینه که
«ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم»
خداوند شرایطی رو تغییر نمیده مگر اینکه افراد موجبات اون تغییر رو فراهم میکنن
این یکی از سنت های مهم الهی هست. گاهی ما در زندگی گناهانی میکنیم که به موجب آن مقدر میشود که بلایی بر سر ما نازل شود. چطور از این بلا ها خلاص شویم؟!!! جه باید کرد؟ یکی از بهترین راه ها دادن صدقه هست.
این عقیده منه که حتی اگر آدمی گناهی انجام داده باشه و توبه هم نکرده باشه، اما صدقه مثل یک موشک رادار گریز میمونه که برجک بلا را هدف میگیره و نابود میکنه.
اون روایتی که شخصی یهودی آمد خدمت پیامبر و گفت «سام علبک» (یعنی مرگ بر تو) رو عموما شنیدیم. پیغمبر هم به او فرمود «علیک». کسی با این گستاخی و بی ادبی رو تصور کنید. تو ادامه روایت داره پیامبر خبر از هلاکت او دادن. بعد مرد یهودی موقعی که هیزم هایی که جمع کرده بود رو روی زمین میزاره یک مار بزرگی از اون خارج میشه.
همه تعجب میکنن . پیامبر فرمود امروز چه کردی که چنین جان سالم بدر بردی؟ گفت کاری نکردم فقط دو تکه نان داشتم یکیش رو به دیگری کمک کردم. حضرت فرمودند این جان سالم بدر بردن از برکت همون است.
این نقش معجزه آسای صدقه است حتی برای یهودیی که چنین به پیامبر جسارت کرده است. فاعتبروا با اولی الابصار!

تو روایات جمله ای دیدم که دقیقا موید این مفهوم بود:
امام باقر ع فرمود
أَ لَا أُخْبِرُكَ بِالْإِسْلَامِ أَصْلِهِ وَ فَرْعِهِ‏
وَ ذِرْوَةِ سَنَامِهِ قُلْتُ بَلَى جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ أَمَّا أَصْلُهُ فَالصَّلَاةُ وَ فَرْعُهُ الزَّكَاةُ وَ ذِرْوَةُ سَنَامِهِ الْجِهَادُ ثُمَّ قَالَ إِنْ شِئْتَ أَخْبَرْتُكَ بِأَبْوَابِ الْخَيْرِ قُلْتُ نَعَمْ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ النَّارِ وَ الصَّدَقَةُ تَذْهَبُ بِالْخَطِيئَةِ وَ قِيَامُ الرَّجُلِ فِي جَوْفِ اللَّيْلِ بِذِكْرِ اللَّهِ ثُمَّ قَرَأَ ع تَتَجافى‏ جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ‏

امام ع اصل و فرع اسلام را معرفی میکنن سپس ابواب خیر را معرفی میفرمایند:
روزه: سپر آتش جهنم
صدقه: از بین برنده خطاها
و ...

خیلی این تعبیر در مورد صدقه برام جالب بود: «از بین برنده خطاها». به خاطر همینه که مثلا قبل از سفر صدقه داده میشه. یعنی اگر قرار بلایی نازل بشه با این صدقه دفع بشه.
اینها رو گفتم برای اینکه به یه نکته ای اشاره کنم: همه ما ممکنه یه وقتی دچار لغزش و خطایی بشیم. بدونیم این گناهان اثرات جانبی داره. اگر خدای نکرده مرتکب شدیم، سریع استغفار کنیم و به خدا پناه ببریم و بعد یادمون باشه صدقه ای بدهیم. این صدقه ولو کم خیلی کمک ها خواهد کرد.
خلاصه موضوع خارج کردن مال یا به عبارت خودمون پول خرج کردن برای خدا خیلی موضوع مهمیه در دین. خدا گفته خرج کن تا بشترش کنم و اثراتش رو ببینی. همه مااعتقاد داریم اما در عمل خداوند توفیق بیشتری دهد.



۶ نظر:

ناشناس گفت...

سلام آقای معنوی
خوشحالم که بالاخره بایهمطلب خوب وبلاگ خودتون روبه روزکردید

ناشناس گفت...

سلام،
خیلی جالب بود. وبلاگ پر محتوایی دارید.
آدمارو تو نوشته هاشون خیلی خوب میشه شناخت، چون صداقت قلم خیلی بیشتره از کلامه والبته قابل اعتمادتر.
تو این آشفته بازار دین و عقیده تو خوب مسیری قدم برمی داری.
موفق باشی

ناشناس گفت...

سلام آقای معنوی
چرا همش خاموشید؟ کی میتونیم با شم گفتگو داشته باشیم؟!

ناشناس گفت...

سلام.خوبه با عوض کردن عکستون بالاخره متوجه شدیم که هنوز هستید .آخه همش خاموشید و به روز هم که نمیشید.خیره ان شاء الله .من مطالب شما رو دوست دارم و امیدوارم به زودی به روز شید

محمد مهدی معنوی گفت...

سلام
ممنون از نظر لطفتون. البته بعضی وقتها هم آن هستم.

ناشناس گفت...

salam aghaye manavi.hale shoma chetore.hala dige duste ghadimie ma kam peyda ke che arz konam aslan na peyda shode.delam barat tang shode.haja agha.age gharar shod ezdevaj koni maro ham khabar kon khoshhal shim