۱۳۸۹/۰۷/۱۲

معرفی چند کتاب مفید

چند وقت پیش یکی از خوانندگان وبلاگ از من خواستند که چند کتاب مفید رو که خودم خوندم و دوست دارم دیگران هم اونها رو بخونن معرفی کنم. لذا این پست رو به همین مساله اختصاص دادم چون میتونه برای دیگران هم مفید باشه.
البته مساله معرفی کتاب باید با توجه به نوع مخاطب باشد، نمیشه فلان کتاب تخصصی رو اینجا معرفی کرد به صرف اینکه کتاب خوب و قابل توصیه ایست. لذا بنا رو بر این گذاشتم که چند کتاب مفید که قابل استفاده برای عموم باشه رو معرفی کنم. البته اونچیزی که اینجا معرفی میشه کتابهاییست که خودم مطالعه کردم و الان به ذهنم میرسه، قطعا کتابهای دیگری هم هست که اگر به ذهنم برسه اونها رو در لیست کتابهای خیلی مفید قرار خواهم داد.

  1. منتهی الامال: کتابی در زندگانی چهارده معصوم که توسط خاتم المحدثین، شیخ عباس قمی، صاحب مفاتیح الجنان نوشته شده. این کتاب به خورده ادبیات امروزی نداره ولی بسیار کتاب ارزنده ایست با توجه به اینکه مرحوم محدث قمی خریت دانش حدیث است.
  2. مکیال المکارم: نوشته مرحوم سید محمد تقی موسوی اصفهانی. کتابی درباره امام عصر ع است که به دستور خود امام زمان ع نوشته شده است. فکر کنم ماجرای تالیف در مقدمه کتاب ذکر شده است. به تعبیر استاد ما داشتن بعضی از کتابها واجبه! از جمله این کتاب. این کتاب در اصل عربیست ولی ترجمه اون هم وجود داره
  3. فضیلت های فراموش شده: نوشته مرحوم راشد در مورد پدر بزرگوارشون مرحوم ملا عباس تربتی. کتاب اخلاقی بسیار آموزنده.
  4. آنگاه هدایت شدم: نوشته دکتر سید محمد تیجانی سماوی. این کتاب دربردارنده ماجرای تشیع دکتر تیجانی است. یادمه زمانی که این کتاب رو میخوندم حاضر بودم نهار نخورم ولی خوندن این کتاب رو ادامه بدم. جالبه که این کتاب هم به امر امام کاظم ع نوشته شده است.
  5. سفرها و خاطره ها: باز هم نوشته دکتر تیجانی. کتابی که وقتی در نمایشگاه کتاب دیدم بلافاصله خریدم (البته اولین بار بود کتاب رو میدیدم). دکتر تیجانی پس از تشیع موجب هدایت هزاران نفر سراسر دنیا شد. این کتاب در بردارنده خاطرات بخشی از سفرهای او به اقصی نقاط جهان است. یکی از آرزوهای من اینست که در زندگیم 1/10000 توفیقات این مرد رو داشته باشم.
  6. عنایات حضرت مهدی ع به علما و طلاب: نوشته آقای باقی اصفهانی. خوندن این کتاب موجب ازدیاد محبت و معرفت به امام عصر ع خواهد بود.
  7. خاطرات و مبارزات حجه الاسلام فلسفی: جمع آوری توسط مرکز اسناد. زندگینامه های متعددی رو خوندم ولی این کتاب فوق العاده برام شیرین بود. سال 82-83 بود که یادمه از سر کار که بر میگشتم هر شب بخشی از این کتاب رو میخوندم و خسته نمیشدم.
  8. کشف المحجه: این کتاب به نام فانوس هم ترجمه شده و موجود است. نوشته سیدبن طاووس برای فرزندش سید محمد که ظاهرا تازه به سن بلوغ رسیده بود. این کتاب رو آقای دکتری برای نوه اش که تازه به سن تکلیف رسیده بود ترجمه کرد و به نام فانوس منتشر کرد. کتاب آموزنده ایست.
  9. شیوه استفاده از متون تاریخی: نوشته خانم حکیم زاده. ذهن ما آدمها پر است از وقایع تاریخی که هیچ کدوم از اونها صحت ندارد. این کتاب به برخی از اونها اشاره دارد و در موردشون توضیح میده.
  10. الصحیح من سیره النبی الاعظم: نوشته شیخ جعفر مرتضی دانشمند لبنانی. میدونید که نویسندگان سیره پیامبر عمدتا اهل سنت بوده اند فلذا تاریخ پیامبر با مذاق اونها تدوین شده است. استاد شیخ جعفر مرتضی به پالایش دقیق متون تاریخی صدر اسلام پرداخته است که نتیجه آن این کتاب شده است. ترجمه برخی مجلدات رو دیده ام اما به صورت کامل نمیدونم ترجمه شده یا نه. (البته این کتاب یه خورده تخصصی است ولی مضامینش عمدتا عمومیست)
  11. عیار نقد: نوشته دکتر یثربی کتابی در نقد هستی شناسی ملاصدرا. برای دانشجویانی که علاقه مند به مسایل فلسفی هستند خیلی مفید است.
  12. ترجمه توحید الامامیه: نوشته مرحوم ملکی میانجی. کتابی بیسار مفید در زمینه اعتقادات.
  13. نقدی بر مثنوی: نوشته مرحوم یزدی. نگاهی نقادانه به اشعار و اعتقادات مولوی در مثنوی معروفش.
این ها چیزهاییست که الان به ذهنم میرسه امیدوارم که مفید باشه. شما هم اگر نظری در مورد هر یک از کتابها دارید میتونید در بخش نظرات بیان فرمایید.

۳ نظر:

Unknown گفت...

سلام .ممنون که به رغم مشغله زیاد قبول زحمت فرمودید.
یادمه کلاس سوم راهنمایی بودم که معلم دینی ما به مناسبت ولادت یا شهادت ائمه با یه کتاب قطور سر کلاس میومد و قسمتایی از اون رو که انتخاب کرده بود برامون می خوند . همون وقت منتهی الامال را به ما معرفی کرد و ازمون خواست به عنوان یه کتاب خوب مدنظر داشته باشیم .خدا حفظش کنه ، ایشون از همون دوره ما رو با کتابای خوب و ارزنده دیگه ای مثل فروغ ابدیت هم آشنا کردند.
از بین بقیه کتابایی که معرفی کردین کتاب عیار نقد چشممو گرفت چون اساساً به صدرا و نگاه صدرایی درباره انسان شناسی و هستی شناسی و معرفت شناسی علاقه مندم .
یکی دیگه از کتابایی که تهیه اش کردم مکیال المکارمه .خوبه که ترجمش وجود داره ، شروع کردم به مطالعه اش
کشف المحجه هم توی نرم افزار گنجینه روایات نور بود و تا یه جاهاییشو خوندم و علاقه مند شدم به ادامه مطالعه اون.

لر دهدشتی گفت...

سلام عزیز
به سفارش خواهرمون خانم سمانه معنوی به وبلاگ شما سر زدم.
وبلاگ قشنگ و مفیدی دارید...
ان شاءالله موفق و مؤید باشید...
یه خواهش:
لطفاً از خطوط تراز شده و مرتب برا نوشتن مطالبتون استفاده کنید...شما از خطوط راست چین استفاده می کنید که یه نموره تو چش میاد...ضمناً پرسش پاسخ های شما با ناشناس رو در مورد لیست و یا معرفی کلیشه ای کتب مورد مطالعه ی طرفین، را تا آخر خوندم که خودش یه متن جالب بود.
خوشحال میشم به وبلاگ منم سری بزنید.
برای ورود به وبلاگم،توی گوگل یا یاهو بنویسید شپلستان و اینتر بزنید...بعد روی اولین لینک کلیک کنید.
یاعلی و التماس دعا

سرباز کوچولو گفت...

سلام
چرا وبلاگتون را به روز نمی کنید؟
خیلی مطالب مفیدی می نوشتید حیف نیست رهایش کردید