۱۳۸۷/۱۱/۰۲

نگاهی نو به حقیقیت استخاره

هر کدوم از ماها ممکن تو زندگی چندین بار برای موارد مختلف استخاره کرده باشیم؛ یا حداقل بهش فکر کرده باشیم. اما آیا می دونیم که جایگاه استخاره از نگاه دین کجاست؟
یادمه نوجوان که بودم بعضی از فرمایشات معصومین در زمینه استخاره رو که می خوندم نمی فهمیدم. مثلا اونجا که می فرماید اگر کسی کاری را شروع کند وقبلش استخاره نکند ولو اون کار خوب هم از آب در بیاید اجری نمی برد.
یا اونجا که خداوند در حدیث قدسی فرمود از نشانه های شقاوت بنده ام آنست که کارهایش را انجام بدهد ولی قبلش استخاره نکند.
نمی فهمیدم یعنی چی. یعنی هر کار میخواهیم انجام بدیم قرآن یا تسبیح دست بگیریم و استخاره کنیم؟!!!
بعدها به مرور متوجه شدم اون استخاره ای که اینقدر بهش تاکید شده فراتر از این مفهوم استخاره ایست که در ذهن عموم مردم جا افتاده. ما اصل رو فراموش کردیم و به فرع چسبیده ایم.
البته استخاره به قرآن وتسبیح هم صحیح است و جایگاه خاص خود را دارد. منتهی باید هر چیزی رو سر جای خودش و مطابق با سنت استفاده کرد.
چند سال پیش - در آن ایام که ما را وقت خوش بود- نشستم و مطالب مربوط به این موضوع رو مدون کردم که نتیجه آنرا می توانید دانلود کنید و ملاحظه بفرمایید. (از اینجا می توانید دانلود کنید)

توضیح: عمده احادیث متن ترجمه نشدن. اگه دیدید نیاز به ترجمه داره بگید تا با ترجمه بذارم.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

سلام خيلي خوب بود اما اگر روايات معني ميشد خيلي بهتر بود

پیر طریق گفت...

مسئله ای که وجود دارد این است که باید به شرایط استخاره توجه شود و اینکه اکثریت علما به اتفاق نظر به این دارند که حتما پس از مشورت و تحقیق در صورت اینکه به احتمال بیشتر قانع نشدید استخاره کنید.(اگر به طور کامل شرایط استخاره رو هم میاوردین بسیار خوب میشد تا کوته فکرانی که دیگران رو هم با سخنان خودشون قانع میکنن مطالعه کنند.)احادیث جالب بود اما خود این احادیث هم به تفسیر و تامل دقیق نیاز دارن.این شگرد اسلامیه که در نگاه اول همه چیز رو کلی بگه و بعد ما به کمک اهل فن در اون تامل کنیم پس هیچوقت به ظاهر احادیث به تنهایی اکتفا نکنید و یا مسائل رو کامل بیان کنید.