۱۳۸۷/۱۱/۰۴

تنقیح حدیث کساء از جعل و افترا

چندین سال پیش در محلی که شاغل بودم، به مناسبتی یک روحانی بزرگواری بعد از نماز ظهر و عصر شروع کرده بود به تفسیر اخلاقی حدیث کساء.
حدیث کساء دو معنا داره. یکی اشاره به مجموعه احادیثی دارد که در در حقیقت تفسیر آیه تطهیر است و از سوی رسول خدا و ائمه ع وارد شده و یکی هم اشاره به یک حدیث خاص دارد که در انتهای مفاتیح هم آمده و بعضا در مجالس و محافل هم مثل دعای کمیل خونده می شود.
مضمون این حدیث دوم آنست که حضرت زهرا در منزل خود تشریف داشتند و بعد رسول خدا و حسنین و علی ع وارد منزل می شوند و ....
تفسیر اخلاقی که در بالا ذکر شد اشاره به همین حدیث دوم دارد.
در عین اینکه اون مباحث رو گوش می کردم اما گوشه ذهنم همش معطوف به این بود که این حدیث (یعنی همون حدیث دوم) پایه معتبر و درستی ندارد و بلکه جعلی است. از همون موقع تصمیم گرفتم تا این مطلب را در یک قالب پژوهشی و درست برای خودم تعریف کنم و صحت و سقم حدیث را به صورت علمی مورد برسی قرار بدم.
نتیجه اون بررسی مقاله ایست که اکنون در اختیار شماست. (می توانید از اینجا دانلود نمایید)

بعد از اینکه سلسله صحبتهای آن سخنران تمام شد، یک نسخه از این مقاله رو هم به ایشان دادم و خیلی تعحب کردند و نکاتی در ارتباط با آن بین ما ردو بدل شد. این مقاله یک بحث و نگاه علمی است در حوژه حدیث پژوهی. شما هم نظراتتون رو در میان بذارید.

۵ نظر:

ناشناس گفت...

جعل و افترا مسلما در روایت و احادیث دیده شده و به همیشه سعی بر یافتن سند معتبر بوده که الله اعلم.حقیقتی که خداوند حافظش هست هیچگاه تکذیب نمی شه.خوب بود ولی ویرایش دوم بهتر میشه ان شاءالله

ناشناس گفت...

سلام تحقيق خوبيه وبنظر اشخاص معمولي قانع كننده است اما نميشه همينجوري پذيرفت با هر كسي كه اين موضوع را مطرح نموده ام جواب اين بوده كه نمي شود به هر تحقيقي اعتماد كرد و بايد بررسي شده لذا بايد به عالمان ديني مراجعه كرد ونظر آنها را در اين زمينه جويا شد درهرحال شما تلاش كرديد و اثبات نموديد حرفتان را .

محمد مهدی معنوی گفت...

همین جوری نمی شود پذیرفت اما همینجوری هم نمی شه رد کرد. نحن ابناء الدلیل اینما نال نمیل

Unknown گفت...

به نام خدا
دوست عزیزم؛ مقاله محققانه شما را دیدم. خداوند اجرتان دهد. ولی فکر نمیکنید اگه مطالب شما و دوست عزیزم و همچنین بزرگوارانی مانند علامه عسکری و آیت الله ریشهری و حاج عباس قمی را بپذیریم؛ آنوقت با این وعده های نان و آب دار چه کنیم؟
فَقالَ عَلِىٌّ [لِأَبى]: يا رَسُولَ اللَّهِ، اَخْبِرْنى ما لِجُلوُسِنا تَحْتَ هذَا الْكِساءِ مِنَ الْفَضْلِ عِنْدَاللَّهِ؟ فَقالَ: وَالَّذى بَعَثَنى بِالْحَقِّ نَبِيّاً، وَاصْطَفانى بِالرِّسالَةِ نَجِيّاً، ما ذُكِرَ خَبَرُنا هذا فى مَحْفِلٍ مِنْ مَحافِلٍ اَهْلِ الْأَرْضِ وَ فيهِ جَمْعٌ مِنْ شيعَتِنا وَ مُحِبّينا اِلَّا وَ نَزَلَتْ عَلَيْهِمُ الرَّحْمَةُ، وَ حَفَّتْ بِهِمُ الْمَلائِكَةُ، وَ اسْتَغْفَرَتْ لَهُمْ اِلى اَنْ يَتَفَرَّقُوا. فَقالَ عَلِىٌّ: اِذاً وَاللَّهِ فُزْنا وَ فازَ شيعَتُنا وَ رَبِّ الْكَعْبَةِ.
فَقالَ أَبى ثانِياً: يا عَلِىُّ وَ الَّذى بَعَثَنى بِالْحَقِّ نَبِيّاً، وَ اصْطَفانى بِالرِّسالَةِ نَجِيّاً، ما ذُكِرَ خَبَرُنا هذا فى مَحْفِلٍ مِنْ مَحافِلٍ اَهْلِ الْأَرْضِ وَ فيهِ جَمْعٌ مِنْ شيعَتِنا وَ مُحِبّينا وَ فيهِمْ مَهْمِّومٌ اِلَّا وَ فَرَّجَ اللَّهُ هَمَّهُ، وَ لا مَغْمُومٌ اِلَّا وَ كَشَفَ اللَّهُ غَمَّهُ، وَ لا طالِبُ حاجَةٍ اِلَّا وَ قَضَى اللَّهُ حاجَتَهُ. فَقالَ عَلِىٌّ: اِذاً وَ اللَّهِ فُزْنا وَ سُعِدْنا، وَ كَذلِكَ شيعَتُنا فازُوا وَ سُعِدُوا فِى الدُّنْيا وَ الْأخِرَةِ وَ رَبِّ الْكَعْبَةِ.
خداوند ما را هدایت نماید؛ تا منافع فرضی خود را بر منافع دین خدا و اولیاء الله ترجیح ندهیم.
حدیث کساء مشهور؛ اثبات کننده فضیلتی برای اهل بیت است؛ این حدیث مشهور مجعول، فقط برای دل ما شیعیان منفعت دارد. خدا کنه که منافع بزرگان را بر خودمان ترجیح دهیم.
دستتان درد نکنه، عالی بود

mohsen گفت...

سلام. لینک دانلود مقاله شما، خراب است. اگر ممکن است این مقاله خود را برای من ارسال کنید.
خیلی ممنون از لطف شما

kh64.mohsen@gmail.com